NYHEDSBREV 2024

DECEMBER

Kære grundejer


Bestyrelsen ønsker alle familierne i foreningen er rigtig glædelig jul og et lykkebringende nytår.

Der er tradition for at vi udsender denne vinterhilsen med aktuelle emner, som vi ønsker at medlemmerne er opmærksomme på. Husk også at du her på hjemmesiden kan læse referater fra bestyrelsesmøder, hvor der ofte er vigtige informationer, som det er nyttigt at forholde sig til.


Vi har de seneste fem-seks år opfordret medlemmerne til at melde sig ind i foreningens lukkede Facebook-gruppe. Der er tæt på 250 medlemmer af gruppen, da det er bestyrelsens vurdering, at det nu kun er meget få grundejere der ikke er en del af gruppen, og derfor er dette nyhedsbrev det første der kun udkommer elektronisk.


GRUNDEJERFORENINGENS SNERYDNING

Grundejerforeningen sørger for snefejning på alle fortove og på de private fællesvejes vejbaner. Foreningen har ikke materiel til saltning eller grusning. Bestyrelsen tilstræber, at der er ryddet for sne, så nattens snefald er ryddet inden kl. 7.00 på hverdage og kl. 12.00 i weekends. Husk i øvrigt at parkere, så traktoren kan komme forbi på de brede fortove og den lille fejekost kan komme forbi på de smalle fortove. Vær ekstra opmærksom på at flytte skraldespande, så de ikke står på fortovet, når der er snefald. Gartneren er instrueret til at køre udenom, hvis han er i tvivl, om han kan passere parkerede biler og skraldespande.

Det er grundejerens ansvar at glatførebekæmpe fortovene i hele ejendommens bredde og ud til midten af de private fællesveje, dvs. Skovlodden og stikvejene til Rude Vang. Hvis der på grund af sne eller is ske uheld på grundejerens fortov eller vejstykke, er det grundejerens forsikring der skal dække skaden. Grundejerforeningen kan ikke drages til ansvar i sådanne situationer.

Grundejerforeningen anbefaler, at man IKKE bruger salt, og derfor sørger vi for, at det altid er muligt at hente grus til grundejerens egen is-bekæmpelse. Grus kan afhentes ved foreningens varmecentral på Skovlodden 31.

Det er altid grundejerens eget ansvar at fortovet er forsvarligt ryddet.

FEM TRICKS TIL GOD VARME ØKONOMI

Dette efterår har vi igen fået en del henvendelser om grundejeres problemer med varmen i husene. Vi skal minde om, at det fortsat er grundejernes eget ansvar at varmesystemet fungerer i de enkelte ejendomme. Grundejerforeningens ansvar for levering af fjernvarme ender ved hver enkelt ejendoms egen stophane, og derfor er både opvarmning og brugsvand grundejerens eget ansvar.

Skal vi komme med et par gode råd om fejlsøgning ved manglende varme, så er der fem ting du kan gøre:

  1. Kontrollér din varmemåler. Du skulle gerne have mere end 60 grader varmt vand ind i huset og forskellen på indgående og udgående vand bør være så stor som muligt.
  2. Luft ud i dine radiatorer
  3. Løs stiften i tilkalkede termostater (også termostaten ved din varmtvandsbeholder)
  4. Skru op for din shuntventil
  5. Kontroller at din cirkulationspumpe virker.

TAG ANSVAR NÅR DU ER ÅRSAG TIL GRAVEARBEJDE

Hvorledes skal vi håndtere vedligehold og reparationer på vores rabatter og fællesområder, når entreprenører og andre håndværkere parkerer og graver, fx ved etablering af fibernet? Bestyrelsen opfodrer til at man som grundejer TAGER ANSVAR, når man direkte eller indirekte bestiller håndværkere eller entreprenører til at udføre opgaver. Alle grundejere opfordres til at sikre at deres anlægsarbejde i det offentlige rum gås igennem med leverandøren, så det ikke er op til foreningen at forfølge og bekoste reparationer og reetablering af veje, stier og rabatter. Den grundejer der bestiller arbejdet bør tage ansvar og sørge for at oplyse de personer/firmaer der udfører arbejdet om at de har pligt til at reetablere med samme standard.

NÅR DU SKAL LAVE NYT

I de kolde vintermåneder er vi mange der planlægger det kommende års vedligehold af vores huse og haver.

Foreningen er underlagt Lokalplan 5, som har nogle klare krav til vores huse. For at forstå disse krav, har et kompetent udvalg for et par år siden udarbejdet en meget detaljeret beskrivelse af hvordan man sætter sit hus i stand. Bevaringsguiden ligger i elektronisk form på foreningens hjemmeside.

Det er grundejerens pligt at sætte sine håndværkere ind i lokalplanen og de krav der er beskrevet i både Bevaringsguide og lokalplan

NÅR DU FYRER DEN AF TIL NYTÅR

Nytårsaften er en festlig aften. I vores område plejer der at være masser af krudt og fyrværkeri. Og vi vil igen i år opfordre til at man husker at rydde op efter sig. Både alle mulige former for affyringsramper, champagneflasker, poser, papkasser og ikke mindst batterier og fyrværkeriaffald. Husk at tage en pose eller allerbedst en spand med ud på vejen, så du nemt kan skille dig af med dit affald. Det kan jo være svært at holde øje med venner og familie i kampens hede, så derfor vil vi godt bede dig om at checke jeres favorit affyringssteder dagen efter, så afbrændt krudt og kugler ikke flyver for langt omkring. 

Skulle uheldet alligevel være ude, så opfordrer vi til at man tager ansvar for at indsamle det flyvske affald, også det der ligger inde på naboens fortov eller længere nede af gaden. Den politisk korrekte bestyrelse har for et par år siden indkøbt gribetænger, så man ikke nødvendigvis skal bukke sig eller have hænderne fulde af affald. Du kan låne en af gribetængerne som hænger under halvtaget ved varmecentralen på Skovlodden 31. Du kan også låne en, når du går tur i skoven, men husk at hænge den tilbage bagefter.

SKAL DINE NYTÅRSGÆSTER BO I STUEN?

Julen er hjerternes fest, som vi generøst deler med familie og venner. Vi tager selv på visit, og ofte får vi også selv besøg fra ind- og udland. Men det er ikke altid at det er lige sjovt at fylde stuegulvet med madrasser og puderne fra sofaen, når familien skal overnatte. Derfor kan du booke foreningens lejlighed på Skovlodden 31, hvor der kan overnatte op til seks personer (to på sofaen). Lejligheden er ledig omkring nytår, og du kan orientere dig i kalenderen på booking.rudehaven.dk, hvis du er interesseret i at parkere familien i lejligheden.

HOLD ØJE MED NABOENS HUS

I juledagene er vi ofte ude af huset, og det vil være så ærgerligt at komme hjem til et hus der har haft besøg af ubudne gæster. Tryg Fonden har som bekendt oprettet en nabo-service, hvor man kan tilmelde sig selv og sine naboer. Så kan man nemt og uden at det kommer andre til kendskab, varsle hinanden om ferier og weekendture, så der kan holdes øje med hinandens huse. Nabohjælp kører på en app til din smartphone, så du hurtigt kan blive varslet hvis der sker noget uforudset i vores område.

Gå ind på www.nabohjælp.dk og læs mere om ordningen, som bestyrelsen på det varmeste anbefaler at alle grundejere benytter.